على قاضى عسكر
69
تخريب و بازسازى بقيع به روايت اسناد (فارسى)
« چنانچه يك اقدامى از طرف دولت ايران نشود ، اسباب سرشكستگى مسلمين و موجب توليد مفاسد خواهد شد . اين كاغذ را به شما محرمانه نوشتم . . . شهداللَّه تعالى ، مىترسم اين قضيه ( حملهء وهابىها ) تعاقب شود و بالمره موجب تباهى مسلمين شود . » مدرس در حاشيهء اين نامه ، تنها به نگارش بيتى بسنده مىكند كه خود نشانگر دشوارىهاى موجود و مسائل پشتپرده است : از قيامت خبرى مىشنوى * دستى از دور برآتش دارى ! « 1 » تسلّط عبدالعزيز بر حجاز پس از كنارهگيرى ملك على از قدرت ، عملًا عبدالعزيز بر حجاز مسلّط شد و در تاريخ 17 دىماه 1304 ه . ش اطلاعيهاى به اين شرح صادر كرد : بسماللَّه الرحمن الرحيم انّ الحمد للَّهنحمده و نشكره و نصلّي ونسلّم على خير أنبيائه و أشرف مخلوقاته سيّدنا محمّد صلّىاللَّه عليه و آله و صحبه و سلّم . اما بعد ، قضاياى حسين و پسرانش را با ما ، دور و نزديك
--> ( 1 ) . نك : مدرس و كميسيون دفاع حرمين شريفين ، فصلنامهء تاريخ روابط خارجى ، سال دوم ، شمارهء 9 ، صص 29 تا 33